PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

80 دوره تخصصی "بسته بندی کالا" در کشور برگزار شده است

 مدیر آموزش سازمان توسعه تجارت ایران گفت: به منظور بازاریابی بهتر محصولات تولیدی و کمک به صنعتگران تاکنون 80 عنوان دوره آموزشی تخصصی"بسته بندی کالا" در استان‌های مختلف کشور برگزار شده است.

 مدیر آموزش سازمان توسعه تجارت ایران گفت: به منظور بازاریابی بهتر محصولات تولیدی و کمک به صنعتگران تاکنون 80 عنوان دوره آموزشی تخصصی"بسته بندی کالا" در استان‌های مختلف کشور برگزار شده است.

به گزارآژآنس خبری چاپ و بسته بندی ایران، سمینار یک روزه "طراحی بسته بندی و ارتباط آن با محیط ریست" ظهر سه شنبه در محل سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با حضور محمد بلوریان تهرانی و شهرزاد اسفرجانی از مدرسان برجسته صنعت بسته بندی برگزار شد.

احمد افراسیابی در این مراسم اظهارداشت: با توجه به اهمیتی که بسته ‌بندی در صادرات کالا به دیگر کشورهای جهان دارد، سازمان توسعه تجارت ایران به عنوان متولی صادرات کالاهای غیر نفتی کشور هر سال برای افزایش سطح علمی و آگاهی تجاری و بازرگانی تجار، صاحبان صنایع و صادر‌کنندگان در سطح کشور اقدام به برگزاری آموزش‌های بازرگانی در سرفصل های مختلف می‌ کند.

این مسئول تصریح کرد: با توجه به اینکه استان قزوین از مزیت‌ها و ظرفیت‌های خاصی در صادرات کالاهایی که قرار است بسته‌بندی شود، برخوردار است، برای برگزاری این همایش انتخاب شده است.

مدیر آموزش سازمان توسعه تجارت ایران اضافه کرد: بسته‌بندی لازمه عرضه هر کالایی بوده و در ارسال کالاها به ویژه مواد غذایی نقش ویژه‌ای در تکمیل زنجیره تولید، مصرف و توزیع دارد.

وی، بیشترین ضعف بسته‌ بندی کالاهای ایرانی را در بسته ‌بندی مواد غذایی عنوان کرد و افزود: امیدواریم با ارائه آموزش‌های لازم این مشکل برطرف شود.


افراسیابی بیان کرد: بسته‌ بندی یک کالا باید دارای ویژگی‌های خاص باشد که اگر بسته ‌بندی را در سه مرحله بسته ‌بندی اولیه، ثانویه و حمل و نقل تقسیم کنیم می ‌توان گفت که بسته بندی اولیه که در برگیرنده محصول برای مصرف است، بیشتر نیازمند زیبایی و استحکام کافی با توجه به مشخصات کالا و همچنین مکان مصرف است.

مدیر آموزش سازمان توسعه تجارت ایران، ابزارهای متداول معمول بسته‌ بندی را کارتن، پلاستیک، پاکت، مقوا و کاغذ، صندوق و جعبه، بطری‌های پلاستیکی و شیشه ‌ای، قوطی‌های فلزی و آلومینیومی عنوان کرد.

وی تصریح کرد: حفظ و ماندگاری کالا و محصول ملزم به رعایت شرایط حمل و نقل، خواص فیزیکی و شیمیایی، آب و هوایی، احتمال دزدی، کاهش کرایه حمل بار، خدمات پس از فروش، مطالعه بسته‌ بندی و دسته ‌بندی کالاهای صادراتی توسط کارتن، جعبه، صندوق، بشکه، کیسه است.

افراسیابی بیان کرد: به طور معمول برای بسته ‌بندی اولیه به عنوان ظرف کالا از قوطی های فلزی، پلاستیکی و مقوایی، تیوپ، شیشه، کیسه و گونی، پاکت، سیلندر، سطل، گالن و بشکه استفاده می‌شود.

این مسئول با اشاره به شرایط عمومی بسته ‌بندی اولیه به عنوان ظرف کالا ادامه داد: تناسب با نوع کالا، بسته ‌بندی متناسب با نوع مصرف، مدت زمان مصرف، استانداردهای ایمنی و بهداشتی، بسته‌بندی با مقاومت کافی با توجه به شرایط جوی، بسته‌ بندی با رعایت مسائل فرهنگی و آداب و سنن و بسته‌ بند‌های ویژه برای کالاهای مخصوص مانند سکه از جمله شرایط عمومی حائز اهمیت در بسته‌ بندی اولیه محسوب می شود.

 
وی با بیان اینکه برای بسته ‌بندی ثانویه نیز از کارتن، صندوق چوبی، کلاف، رول و بشکه استفاده می‌شود، یادآورشد: بسته ‌بندی متناسب برای حمل و نقل درون شهری، بسته‌بندی با قابلیت تخلیه و بارگیری بدون نیاز به وسایل مکانیکی، بسته‌بندی با مقاومت کافی برای مدت زمان نگهداری در انبار و یا گمرکات از جمله شرایط ثانویه عمومی برای بسته‌بندی کالا به شمار می‌رود.

مدیر آموزش سازمان توسعه تجارت ایران، نوع سوم بسته ‌بندی را برای حمل و نقل عنوان کرد و گفت: طراحی این نوع بسته ‌بندی‌ها به طور معمول به وسیله متصدیان حمل و نقل انجام می‌شود و عموماً ارتباطی به خریدار و فروشنده ندارد.

وی با بیان اینکه در زمینه بسته‌بندی کالا به دنبال رقابت با اتحادیه اروپا هستیم یادآورشد: سطح بسته ‌بندی کالاهای صادراتی کشور در حال حاضر بسیار ضعیف است که امیدواریم با برگزاری چنین همایش‌هایی وضعیت بسته‌بندی کالا در سطح کشور را تقویت کنیم.
 

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه